Wapń nie tylko na mocne kości

Wapń nie tylko na mocne kościWapń jest pierwiastkiem który wszystkim kojarzy się z mocnymi kościami, jednak nie wszyscy wiedzą, że wapń jest także odpowiedzialny za skurcz mięśnia. Jego uwalnianie i hamowanie uwalniania decyduje o skurczu lub jego braku. W sytuacji kiedy do organizmu nie jest dostarczana odpowiednia ilość tej substancji, może zostać osłabiona siła skurczu mięśni, ale w momencie wywoływania skurczu niedobór wapnia w mięśniach zostanie uzupełniona kosztem układu kostnego, przez to może dojść do przewlekłych chorób układu kostnego takich jak na przykład osteoporoza, która ujawnia się dopiero w późniejszym wieku, a jej rozwój jest bardzo ciężko cofnąć. Dlatego ważne jest aby spożywać odpowiednie ilości wapnia. Pierwiastek ten bierze także udział w procesie krzepnięcia krwi, aktywacji niektórych enzymów czy wydzielania licznych hormonów. Jego niedobór może spowodować więc wiele innych niepożądanych objawów takie jak: psucie zębów, łamliwość kości, bóle mięśni czy zaburzenia krzepnięcia. Źródłami tego pierwiastka są głównie: mleko i jego produkty, sardynki, migdały i orzechy laskowe, jarmuż, nasiona sezamu. Minimalne dzienne zapotrzebowanie na wapń dla zdrowej osoby dorosłej to 1200 mg, a to stanowi zaledwie 4 szklanki mleka.

SPORT TO ZDROWIE

Zachęcamy do czytania naszych artykułów.

KATEGORIE

ZNAJDŹ NAS NA

Copyrights © 2016 holdem.edu.pl